Kosten opladen elektrische auto aan huis

Het is op twee manieren mogelijk om een elektrische auto op te laden: met een eigen laadpaal of aan het stopcontact. Het voordeel met een eigen laadpaal is dat het opladen veel sneller gaat.

Voor beide gevallen geldt dat de prijs bepaald wordt door de prijs per kWh van je huidige energieleverancier. Natuurlijk speelt ook het type contract daarbij een rol, alsook met welke leverancier je deze verbintenis aangegaan bent.

Uiteenlopende tarieven

Bij het gebruik van een eigen laadpaal is het verstandig om je elektriciteitstarief eens te bekijken. Vandaag de dag kunnen de energietarieven aanzienlijk uiteenlopen. Bij nieuwe variabele contracten komen prijzen van tot wel € 0,85 per kWh voor.

Indien je zojuist een nieuw contract hebt afgesloten, je contract variabel is of je het elektriciteitsplafond hebt gepasseerd, dan kan het zo zijn dat jouw laadpasprovider voor het laden aan publieke laadpalen, een lager stroomtarief per kWh aanrekent dan dat je momenteel betaald voor je thuis elektriciteit.

laadpaal

Gemiddelde prijs

Gemiddeld nemen we € 0,46 als richtlijn voor de prijs van 1kWh bij een vast energiecontract. Dat wil dus zeggen dat je € 7,04 betaald voor een verbruik van 15,3 kWh. Stel nou dat je 20.000 kilometer per jaar rijdt waarbij je enkel gebruikt maakt van thuis laden, dan zou dat € 1.408 kosten op jaarbasis (omgerekend € 0,07 per kilometer).

Slim laden

Naast de reeds besproken variabele en vaste contracten, bestaan er ook dynamische energiecontracten. Wanneer stroom goedkoop is, kan je met een dynamisch contract gemiddeld tot wel 30% besparen op het laden van je auto.

Slim laden kan op 3 verschillende manieren:

Een elektrische auto thuis opladen vereist veel stroom. De kans is groot dat je regelmatig de auto aan het opladen bent tijdens dat de vaatwasser en/of wasmachine ook aan staan.

Met Dynamic Load Balancing zorgt de slimme laadpaal er op dat moment voor dat de stoppen niet doorslaan. Wanneer er veel stroom gevraagd wordt door ander apparatuur doet de slimme laadpaal meteen een stapje terug en eist het minder vermogen op. Als de wasmachine en vaatwasser daarna weer uit staan, begint de auto op te laden op maximale snelheid.

Een andere slimme manier van laden is uiteraard wanneer het stroomtarief het laagst is. Ook daarbij geld dat je een dynamisch energiecontract nodig hebt. Het handige hierbij is dat er dan met uurtarieven gewerkt wordt in plaats van met normaal- en daltarief.

Wat deze laadvorm zo “slim” maakt is het feit dat er stroom opgeëist wordt wanneer deze het goedkoopst is, waardoor je dus veel geld bespaart. Bovendien gebeurt het laden met groene stroom op dat moment.

Natuurlijk kun je ook zelf inpluggen wanneer de stroom het goedkoopst is. Wanneer de laadpaal verbonden met het internet is, kun je dit ook automatisch laten gebeuren.

In dat geval geef je in de app aan hoe vol de batterij van de auto moet zijn en hoe laat je hem nodig hebt. Vervolgens selecteert het laadpunt de goedkoopste tijden om de auto met de gewenste hoeveelheid slim op te laden.

Bidirectioneel laden is de derde slimme optie. Deze laadvorm bied je de mogelijkheid om met de opgewekte energie de autobatterij op te laden. Ook kun je de stroom van de elektrische auto’s vervolgens weer gebruiken voor het hele huis in zijn geheel.

Je maakt van je auto dus eigenlijk een reserve batterij. Vandaag de dag zijn er steeds meer auto’s die deze optie hebben. De Bidirectionele laadstations zullen dit jaar op de markt verschijnen.

Wens je nog extra informatie te verkrijgen over de prijzen van laadpalen?
Vraag verschillende offertes aan om antwoord te krijgen op al je vragen omtrent laadpalen.
arrow Ontvang offertes

Kosten elektrisch laden aan een publieke laadpaal

Bij het opladen van je elektrische auto aan een openbare oplaadpaal betaal je een hogere prijs per kWh. Dit komt simpelweg door het feit dat de aanbieder van de laadpaal het onderhoud en aanlegkosten in de prijs moet verrekenen, maar natuurlijk ook winst wil maken.

De tarieven die aanbieders hanteren kunnen ver uit elkaar liggen. Zo vraagt een aanbieder € 0,30 per kWh, terwijl een ander € 0,75 per kWh vraagt. Echter hanteert het merendeel van de grote bedrijven een tarief van € 0,60 per kWh.

laadpaal-aan-de-oprit

Snellader

Snelladen aan een openbaar laadpunt is erg handig op het moment dat je weinig tijd hebt. Helaas kost snelladen ook aanzienlijk meer dan thuisladen. De prijzen die het meest gehanteerd worden liggen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh.

Het is daarom handig om de auto net genoeg op te laden om thuis te komen. Wanneer je na vijf minuten snelladen thuis aankomt, kan de elektrische auto weer rustig volledig opladen tegen een gangbaar tarief, dit scheelt tijd én geld. Gebruik het opladen via een snellader dus enkel in het geval van nood.

Kosten laadpaal per kWh in 2024

De kosten die verbonden zijn aan het opladen van een elektrische auto hangen af van de accugrootte (van de auto), de manier hoe je hem oplaadt en van het model van de elektrische auto zelf.

Wat de kosten voor jouw persoonlijke situatie zijn kunnen we dus niet met volle garantie meegeven. Iets wat wel kunnen meegeven is dat openbaar laden duurder is dan privé laden.

Laadpaal aan huisMaximaal € 0,40 per kWh
Publieke laadpaalGemiddeld € 0,50 per kWh
Snelladen langs de snelwegGemiddeld € 0,69 per kWh
Laadpaal aan huisMaximumprijs: € 26,60
Openbare laadpaal+/- € 32,25
Snelladen langs de snelweg+/- € 49,87

Prijs per kWh                                                         Prijs per volle accu (66,5 kWh)

Rekenvoorbeeld kosten elektrisch rijden

Methode laden/tankenkWh prijsLaadbeurtprijsKilometerprijsPrijs op jaarbasis (€)
Thuisladen0,467,040,071056,-
Publieke laadpaal0,659,950,101500,-
Snelladen0,8513,000,131951,-
Mix
60 – 30 – 10
0,568,570,091350,-
Mix 90 – 10 (zonder thuislader)0,6710,250,1031545,-
Benzine 1:150,1281930,-
Ontvang je graag nog extra advies over de oplaadkosten van een elektrische auto?
Vraag hier meerdere offertes aan om antwoord op al je vragen te krijgen.

Hoeveel kWh verbruikt een gemiddelde elektrische auto?

Net als elke andere auto, is het verbruik van een elektrische auto ook afhankelijk van meerdere factoren. Het vermogen van de motor en het gewicht zijn hier 2 doorslaggevende factoren van.

Een conclusie die we kunnen trekken is dat de meeste auto’s tussen de 0,8kWh per 10 kilometer en 3 kWh per 10 kilometer verbruiken.

Om een indicatie van het stroomverbruik te geven kan je uitgaan van de volgende berekening: stel dat je per jaar 20.000 kilometer rijdt, dan is je verbruik met een auto die 1,5 kWh per 10 kilometer, 3.000 kWh per jaar.

Een gemiddeld gezin verbruikt per jaar ongeveer 3.300 kWh per jaar.

Om te berekenen hoeveel je voor die stroom betaalt, gaan we er van uit dat het standaard stroomtarief € 0,40 cent is, gebaseerd op het huidige prijsplafond. Deze vermenigvuldig je met het aantal kWh die je betaald per kwartaal.


We krijgen dus de volgende berekening: 3.000 kWh x € 0,40 = € 1200 op jaarbasis, of met andere woorden:
€ 100 per maand.

Aanschaf laadpaal thuis terugverdienen

Het is dus wel duidelijk dat thuis opladen goedkoper is dan bij een openbaar laadpaal. Echter vereist dit wel een investering, en dus moet je eventjes geduldig zijn tot je écht geld bespaart. Voor alle duidelijkheid maken we er de volgende rekensom van:

  1. Er zijn verschillende aanbieders op de markt. We nemen daar de gemiddelde prijs van, namelijk: € 850,- (incl. btw).
  1. Het basistarief van de installatiekosten ligt rond de € 350,- (incl. btw). De investering is dan dus € 1.200,-.
  2. De oplaadkosten van een elektrische auto liggen gemiddeld rond de € 26,60 (om volledig op te laden). Afhankelijk van jouw stroomtarief kan dit mogelijk nog goedkoper. Bij een publieke laadpaal daarentegen liggen de kosten tot wel € 40,- voor een volle accu. Om het realistisch te houden nemen we opnieuw de middenweg, namelijk: € 33,25,-, waarbij we niet de abonnementskosten of starttarief meerekenen.
  3. € 33,25€ 26,60 = € 6,65, oftewel: (gemiddelde prijs openbaar laden – gemiddelde prijs thuis laden = bezuinigingsprijs per oplaadbeurt).
  4. € 1.200,- / € 6,65 = afgerond 181. Dat betekent dat er voor een gemiddelde elektrische auto 181 laadbeurten nodig zijn voordat je je geld terugverdient hebt. Gebruik je ook al zonnepanelen? Dan verdien je de laadpaal zelfs nog veel sneller terug.
arrow
Beschrijf je project
1*. Waar wens je een laadpaal?
2*. Is het voor een privé of bedrijfswagen?
3*. Wanneer zou je de laadpaal willen?
4*. Ben je geïnteresseerd in een andere installatie?
5. Projectomschrijving
6. Voeg foto’s en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Je gegevens
Door je aanvraag in te dienen, ga je akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Verzenden
VERTROUWELIJK | Je gegevens zullen alleen zichtbaar zijn voor specialisten die in aanmerking komen voor je aanvraag.
Vragen met een sterretje (*) zijn verplicht.

Wij respecteren je privacy. In overeenstemming met de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot gegevensverwerking, kan je je gegevens opvragen en wijzigen. Meer informatie vind je in ons privacybeleid
Laadpalen
Actief in meer dan 150 verschillende vakgebieden
Grootste kwaliteits offerteplatform van Nederland (TrustScore: 4,3)
Iedere maand vinden er meer dan 35.000 mensen de juiste professional via Bobex.
Al 23 jaar de pionier in de offertevergelijking
Snel en efficiënte oplossing. Ik kwam in contact met verschillende firma's en was zeer tevreden over hun aanbiedingen. ...Lees meer
Marcel d.
Wat een handige service dit! Je vult een vragenlijstje in en ontvangt vervolgens offertes van bedrijven. Prima. Hoef ik ...Lees meer
Walter M.
Zeer goede communicatie, snelle levering van 3 bedrijven en snelle offertes na telefonisch gesprek. Zeer vriendelijk en ...Lees meer
Roel V.
Bedrijven voor Wat kost een elektrische auto opladen?