Inhoud
Wat is AC laden?
AC staat voor Alternate Current, wat we in Nederland wisselstroom noemen. Dit is het soort stroom dat uit jouw stopcontact thuis komt en kan prima gebruikt worden om de elektrische auto te laden.
Nu is het echter wel zo dat wisselstroom nooit opgeslagen kan worden in accu’s. De omvormer in de auto zet daarom de wisselstroom (AC) om naar gelijkstroom (DC). Aangezien de AC laadpaal zelf dus géén omvormer heeft, is deze goedkoper dan een DC laadpaal.
Wat is DC laden?
Bij DC laden gaat het dus om laden met gelijkstroom. De laadpaal is zelf al voorzien van een omvormer. Hierdoor kan er veel sneller geladen worden omdat, de omvormer in de auto niet nodig is voor het omzetten van AC naar DC.
DC laadpalen worden ook wel snelladers genoemd, puur omdat het maximale laadvermogen veel hoger ligt dan bij AC laadpalen.
AC of DC laadpaal voor thuis?
Een gemiddelde DC laadpaal kost duizenden euro’s, en dat is exclusief de installatie en kosten voor de stroom die hoger liggen omdat er veel meer van het netwerk gevraagd wordt.
AC laadpalen zijn aanzienlijk goedkoper en brengen lang niet altijd een verhoging van de maandelijkse lasten met zich mee. Wanneer we dit op een rijtje zetten, welke laadpaal zou je dan het beste thuis kunnen (laten) installeren?
AC laadpaal
De AC laadpaal is de standaardlaadpaal die gebruikt wordt bij woningen en bedrijven. De AC laadpaal verdient in nagenoeg alle gevallen de voorkeur omdat de kosten lager zijn en de laadtijd van een gemiddelde EV prima is bij het AC laden wanneer de auto heel de nacht aan de lader kan hangen.
Toepassingen: waarvoor wordt het gebruikt?
Elektrische auto’s zijn voorzien van een converter die wisselstroom vanuit de laadpaal omzet naar gelijkstroom, dat wel in de accu opgeslagen kan worden.
De AC laders worden gebruikt bij woningen, bedrijven en laadpleinen in dorpen en steden. De meeste publieke laadpalen zijn AC laadpalen, tenzij je langs de snelwegen gaat kijken waar de gemiddelde automobilist vaak aanzienlijk meer haast heeft.
Hoe snel laadt een AC laadpaal?
De maximale laadsnelheid van een AC laadpaal ligt tussen de 3,7 en 22 kW. Hierbij is het afhankelijk van de laadpaal, het aantal fases en het aantal ampere van het stroomnetwerk wat de feitelijke laadsnelheid is van de laadpaal. De laadsnelheid in kilometer per uur ligt hiermee tussen de 15 en 100, waarbij opnieuw dezelfde factoren meespelen.
Noot: er zijn openbare AC laadpalen die een laadsnelheid bieden van 43 kW. Niet alle elektrische auto’s zijn hierop voorbereid, dus het is afhankelijk van jouw auto wat de maximale laadsnelheid bij deze laadpalen is.
De kosten
De prijzen van laadpalen lopen sterk uiteen. Voor een degelijke AC laadpaal met wat handige features zoals een backoffice betaal je gemiddeld zo’n € 500 tot € 800. Dit is exclusief de kosten voor montage.
DC snellader
Een DC laadpaal is een snellader en is eigenlijk nauwelijks bij woningen te vinden. DC snelladers staan vooral langs de snelweg en bij bedrijven die alles uit de kast willen halen om hun klanten optimaal tevreden te houden.
Toepassingen: waarvoor wordt het gebruikt?
Gezien de hoge kosten voor de DC snelladers en de omvang van de gemiddelde DC laadpaal, zijn dit de laadpalen die vooral ingezet worden voor zakelijk gebruik (grotere ondernemingen), op laadpleinen en langs de snelweg. DC snelladers worden voornamelijk ingezet op plekken waar mensen bijzonder snel moeten laden.
Hoe snel laadt een DC laadpaal?
De laadtijd is afhankelijk van het vermogen van de laadpaal. Bij een DC laadpaal ligt dit tussen de 50 kW (oudere snelladers) en 350 kW (de nieuwste superchargers). Doorgaans kun je rekenen op een totale oplaadtijd van 15 tot 30 minuten.
EV’s worden normaal gesproken tot 80% geladen bij een snellader. Vanaf 80% neemt de laadsnelheid namelijk aanzienlijk af, waarmee het duurdere DC laden niet langer lonend is.
Het laden via een DC lader is veel sneller dan het laden met een AC lader. De DC lader laadt namelijk met gelijkstroom, dat direct opgeslagen kan worden in de accu van de auto. De snelheid is daarmee te danken aan het feit dat de boordlader van de auto niet gebruikt hoeft te worden.
Let op: niet alle auto’s zijn voorbereid voor DC laden. Vooral oudere modellen zoals de Fiat 500E, Smart, Fluence ZE en Tesla Roadster kunnen bijvoorbeeld niet snelladen. Voor zulke modellen heeft een DC laadpaal geen enkele toegevoegde waarde. De moderne elektrische auto kan overigens wel bij een DC snellader laden.
De kosten
Bij DC laadpalen kijk je al snel tegen een prijskaartje van € 20.000 aan. Dit is exclusief de kosten voor montage, die hoger liggen dan de installatiekosten voor een AC lader.
Ook zitten hier de hogere maandlasten niet bij, die te maken hebben met het hogere vermogen dat gevraagd wordt van het netwerk.
Gelden deze waarden voor zowel de auto’s met type 1 als type 2 aansluitingen?
Nee, er is een verschil tussen het type 1 (Amerikaanse en Aziatische auto’s met een 1-fasige stekker) en het type 2 (Mennekes) stekkers. In de tabel hieronder vind je de maximale laadsnelheden voor AC en DC laadpalen per stekker.
Type 1 / CHAdeMO | Type 2 / CCS | |
---|---|---|
AC laadpaal | 7,4 kW | 22 kW thuis, 43 kW openbaar |
DC laadpaal | 100 kW | 350 kW |
Let op: in de tabel hierboven staan de maximale laadsnelheden. De werkelijke laadsnelheid kan beperkt worden door de beschikbare stroom, jouw accu of boordlader én de laadpaal die gebruikt wordt. Kijk daarom altijd in de app van de auto of op de laadpaal om de feitelijke laadsnelheid te bekijken.