Inhoud
Soorten hybride auto’s
Er zijn verschillende soorten hybride auto’s. De mild hybride bijvoorbeeld, ook wel een half hybride genoemd, is een variant waarbij de elektromotor alleen gebruikt wordt om de verbrandingsmotor te ondersteunen. Volledig op stroom rijden is bij dit type onmogelijk. Een volledig hybride auto kan wél uitsluitend op stroom rijden, waarbij geschakeld kan worden tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor. De elektromotor laadt op tijdens het rijden.
De plug-in hybride (PHEV, oftewel plug-in hybrid electric vehicle) kan ook volledig op stroom rijden. Het grote verschil met de volledig hybride auto is dat de PHEV ook met een stekker geladen kan worden. Daar komt ook de bijnaam van deze variant vandaan: de stekkerhybride.
Hoe werkt het opladen van een hybride auto?
De meeste hybriden (ongeacht de variant) laden op tijdens het rijden, bijvoorbeeld door recuperatief remmen. De kinetische energie die vrijkomt tijdens het remmen, wordt gebruikt om de elektromotor te voeden.
Heb je echter een plug-in hybride, dan heb je een aansluiting op de auto waar je een laadkabel in kunt pluggen. Dat betekent dat je ook met een laadpaal kunt laden of gebruik kunt maken van een stopcontact.
Laadpaal of stopcontact?
Een plug-in hybride laden kan via een laadkabel. Die laadkabel wordt aangesloten op de netspanning. Dit kan door middel van een stopcontact of een laadpaal. Wat het beste bij je past, hangt van een aantal factoren af.
- Heb je een beperkt accupakket? Dan loont een laadpaal eigenlijk niet, tenzij je overweegt binnen korte tijd over te stappen naar een volledig elektrische auto.
- Laad je alleen ’s nachts en heb je een vrije groep zodat je op volledige spanning kunt laden zonder het netwerk over te belasten? Dan kun je laden met een stopcontact
- Wil je snel kunnen laden? Overweeg je de aanschaf van een volledig elektrische auto? Wil je optimaal gemak tijdens het laden? Plus inzichten in het laadverbruik? Of heb je een zwaarder accupakket? In al die gevallen is het verstandiger om te kiezen voor een laadpaal aan huis
Let op! Wil je laden via een stopcontact? Gebruik dan altijd een vrije groep en een geschikt, onbeschadigd stopcontact. Ook mag er nooit een verlengkabel gebruikt worden. Kies altijd een laadkabel met de juiste aansluiting aan de autozijde (meestal type 2 Mennekes) en een standaardaansluiting (Schuko) aan de bronzijde van de laadkabel. Alleen op die manier kunnen de gevaren van oververhitting en doorbranden van de kabels voorkomen worden.
Hoelang duurt het opladen van een hybride?
Er staat geen vaste tijd op het opladen van een hybride auto. Moet je een hybride auto opladen met een beperkt accupakket en kun je op maximale snelheid laden? In dat geval heb je minder dan een uur nodig. Gaat het opladen van de hybride auto trager en heeft deze PHEV een groter accupakket? Dan is er meer tijd nodig om de accu volledig te laden.
Dit is waar het grote verschil tussen een goed laadstation en een normaal stopcontact om de hoek komt kijken. Gaan we uit van een gemiddelde hybride kost laden aan een stopcontact tussen de 6 en 8 uur, waar het bij een laadpaal 1 tot 4 uur duurt. Een snellader heeft doorgaans slechts een half uur nodig om de accu tot 80 % te laden. Maar niet alle hybriden kunnen deze laadsnelheid (hoger dan 50 kWh) aan.
Waar kun je een hybride auto opladen?
Je kunt een hybride auto overal opladen waar een laadpaal staat die je kunt activeren. Dat kan thuis zijn, op het werk of een publieke lader langs de weg die je met een pas of app activeert. Heb je een granny charger bij je (een laadkabel met Schuko-aansluiting) kun je ook normale stopcontacten gebruiken.
Vraag de eigenaar altijd eerst om toestemming, om er zeker van te zijn dat het stopcontact geschikt is om te laden.
Hoeveel kilometer kun je op de accu van een hybride rijden?
De afstand die je volledig elektrisch af kunt leggen met een hybride is afhankelijk van een flink aantal factoren. De belangrijkste factoren zijn: de snelheid waarmee je rijdt, het accupakket in de auto, de mate waarin stroom opgewekt wordt tijdens het rijden en de weersomstandigheden.
Een gemiddelde hybride heeft een volledig elektrische actieradius van 60 tot 80 kilometer. Is de accu leeg, dan schakelt de auto over op de verbrandingsmotor. Uiteraard kun je tussentijds ook laden om de hybride zoveel mogelijk elektrische kilometers te laten maken.
Wat kost het laden van een hybride auto?
De kosten van het laden worden bepaald door hoe je de hybride auto laadt en hoeveel stroom er nodig is om de accu vol te krijgen. Thuisladen is de goedkoopste manier, maar uiteraard is dit niet altijd mogelijk. Laden bij een publieke laadpaal is ongeveer 1,5 keer zo duur als thuisladen. Een snellader is op zijn beurt gemiddeld 2,5 tot 3 keer zo duur als thuisladen, maar laadt de accu ook veel sneller op.
Let wel op, want veel van de hybride auto’s zijn niet geschikt voor snelladen. In dat geval zit je vast aan de laadpalen thuis, op het werk en de standaard publieke laadpalen waar je minder betaalt, maar ook aanzienlijk langer blijft staan.
Wat zijn de belastingvoordelen van een hybride auto?
Wanneer het je vooral gaat om belastingvoordeel, dan is de hybride niet zo interessant. Er geldt namelijk 22 % bijtelling voor de zakelijke auto (gelijk aan een auto met verbrandingsmotor dus). Wel kun je rekenen op een halvering van de motorrijtuigenbelasting. Reken je niet direct, want een PHEV is zwaarder dan een gemiddelde auto met verbrandingsmotor. Wat ervoor zorgt dat de ‘korting’ alsnog tegen kan vallen.
Meer weten? Vraag gerust bijkomend advies aan een professionele installateur. Vul onderstaand formulier in en ontvang gratis info, advies en offertes van 1 of meerdere erkende installateurs in jouw regio.