Inhoud
Wat is een loadbalancer laadstation?
Een loadbalancer laadpaal is een laadpaal met dynamic load balancing (DLB). Eenvoudig uitgelegd regelen laadstations in die categorie de laadstroom met oog op het vermijden van een overbelasting van je elektriciteitsnet.
Wat is load balancing?
Dynamic load balancing (DLB) is hetzelfde als dynamisch laden, maar in Nederland wordt standaard de Engelse benaming gebruikt.
De werking van de dynamic load balancing laadpaal zit overigens volledig in de naam zelf. De laadpaal laadt dynamisch, waarbij er meer stroom gebruikt wordt wanneer weinig of geen andere apparaten stroom vragen. Wordt het drukker op het netwerk omdat bijvoorbeeld de waterkoker en wasmachine aangezet worden? Dan schakelt de laadpaal terug en wordt er op een lager vermogen geladen.
Dynamic load balancing is een goede oplossing om overbelasting te voorkomen. Het kan gebruikt worden bij alle aansluitingen (zowel op 1 fase als op 3 fasen).
Om dynamisch te kunnen laden, heb je een slimme energiemeter nodig. De dynamic load balancing laadpaal moet namelijk kunnen communiceren met de meter om te weten hoeveel stroom er binnen het netwerk beschikbaar is.
Heb je nog geen slimme meter? Neem dan contact op met de netbeheerder. Het vervangen van de traditionele meter door een slimme meter is namelijk gratis. Het is noodzakelijk om dynamic load balancing te kunnen starten.
Let op: een dynamic load balancing laadpaal is niet hetzelfde als een slimme laadpaal. Een slimme laadpaal kan namelijk veel meer dan een DLB laadpaal. Vaak is dynamic load balancing een onderdeel van alle features die smart charging biedt.
Hoe een slimme laadpaal met dynamic load balancing werkt
Dynamic load balancing is een vorm van smart charging. Laadstations in die categorie verdelen het vermogen dat je elektriciteitsnet levert over 1 of meerdere laadpalen en je woning.
De intelligente algoritmes waarover laadpalen in die categorie beschikken, houden rekening met de beschikbare capaciteit van je netwerk, het op te laden voertuig en het energieverbruik in en rond je woning.
In de praktijk gaat dat als volgt:
Analyse elektriciteitsgebruik
De laadpaal analyseert hoeveel elektriciteit je binnenshuis verbruikt. Daarvoor communiceert het laadstation om de zoveel tijd met je meter.
Communicatie met de meter
Heb je een digitale meter? Dan communiceert de laadpaal via de P1-poort. Bij analoge meters zal de installateur een extra kWh-teller in de zekeringkast plaatsen. De laadpaal communiceert dan met die teller.
Voorrang aan de woning
Je elektrische toestellen binnenshuis krijgen voorrang op het laadproces van je elektrische voertuig.
Dynamisch beheer van de laadstroom
De laadpaal verdeelt de laadstroom over je elektrische auto en de rest van de woning.
Een laadpaal zonder dynamic load balancing werkt met static load balancing. Daarover lees je meer in dit artikel.
Je elektrische auto goedkoper opladen met dynamic load balancing
Laadpalen met dynamic load balancing kunnen, naast je stroomverbruik, ook de energieprijzen in de gaten houden. Ze gaan daarvoor niet navragen bij je energieleverancier, maar houden wel rekening met het piek- en daltarief.
De laadpaal wacht dan bijvoorbeeld tot het daltarief van toepassing is en begint dan pas met het opladen van je elektrische wagen. Zo laad je jouw auto voordelig op.
Load balancing aansluiten in combinatie met zonnepanelen
Laden met de stroom die jouw zonnepanelen opgewekt hebben is een duurzame manier om in je eigen energie te voorzien. Maar dit kan al snel een probleem worden wanneer het opeens bewolkt wordt. Constant schakelen in de app of naar de laadpaal lopen om handmatig de instellingen aan te passen, zijn situaties die je liever wil voorkomen.
Om dit op te lossen, kun je een dynamic load balancing laadpaal inzetten. De laadpaal communiceert niet alleen met de slimme energiemeter, maar ook met de zonnepanelen.
Ziet dit gecombineerde netwerk dat de opbrengst van de zonnepanelen te laag is om de accu volledig te laden binnen de beschikbare tijd? Dan gaat de laadpaal tijdelijk over op het bijladen met netspanning. Zijn de wolken voor de zon verdwenen en is het rendement van de zonnepanelen ineens weer hoger? Dan wordt er uitsluitend op zonne-energie geladen. Zo kan je volledig groen de weg op met een volle accu!
Is dynamic load balancing verplicht?
Voor een gewone installatie met een enkel laadpunt is dynamic load balancing niet verplicht. Als je meerdere laadpunten aansluit op je elektriciteitsnet, is het in sommige gevallen wel verplicht om de laadstroom dynamisch te laten beheren. Een professionele laadpaal installateur analyseert de situatie bij jou thuis en informeert je over je opties en verplichtingen.
Geschikt voor zowel particulier als zakelijk gebruik
Sommige oplossingen bij het elektrisch laden zijn enkel ideaal voor thuis of voor op het werk. Dit is niet het geval bij dynamisch laden. Een dynamic load balancing laadpaal is namelijk ideaal voor alle situaties waarin een auto geladen moet worden.
Voor thuis betekent dit bijvoorbeeld dat het energienetwerk (dat vaak beperkt is) niet overbelast wordt. Ook wordt het makkelijker om twee verschillende auto’s tegelijkertijd te laden.
Voor zakelijk gebruik is de dynamic load balancing laadpaal ideaal omdat veel meer auto’s tegelijkertijd geladen kunnen worden zonder dat de machines of apparatuur uitvallen.
Worden de laadpalen geschakeld geplaatst? Dan communiceren ze met elkaar. Er bestaat zelfs een app waarmee je bepaalde laadpalen voorrang kunt geven op andere laadpalen. Een auto die vroeger gebruikt zal worden, kan zo eerder opgeladen worden.
Voor deze functie heb je naast een DLB-laadpaal ook een slimme laadpaal met een slimme meter nodig.
Alle voordelen van een dynamic load balancing laadpaal
Een laadpaal met dynamic load balancing heeft tal van voordelen, zeker omdat de load balancer laadpaal ervoor zorgt dat er geen overbelasting plaatsvindt tijdens het laden van de elektrische auto. Daarom beslissen heel wat mensen om een laadpaal met dynamic load balancing aan te sluiten.
We geven hier nog enkele voordelen van een load balancing laadpaal:
- Omdat overbelasting niet mogelijk is, wordt het laden van de elektrische auto niet onderbroken en kun je altijd met een volle accu wegrijden.
- Het laden van de elektrische auto is nooit een stoorzender op het netwerk. Andere apparaten ondervinden hier geen hinder van wanneer je een laadpaal met dynamic load balancing hebt.
- Er is geen verzwaring van een 1 fase meterkast nodig om de elektrische auto te kunnen laden.
- Je kunt altijd laden met de optimale laadsnelheid.
- DLB-laadpalen kunnen gecombineerd worden met zonnepanelen.
- Het is mogelijk om meerdere elektrische auto’s tegelijkertijd te laden met dynamic load balancing.
Wat kost een laadpaal met load balancer?
Wil je de optie dynamic load balancing toevoegen aan je laadpaal? Dan betaal je gemiddeld € 150 à € 200 extra.
Houd er rekening mee dat de prijzen voor laadpalen sterk verschillen afhankelijk van onder meer het vermogen, de ondersteunde functies en het type laadstation.
Kostenpost | Prijs |
---|---|
Dynamic load balancing | € 150 tot € 200 |
Prijs laadpaal zelf | € 400 tot € 1200 |
Kosten voor installeren | Graafwerkzaamheden: € 45 per meter Verzwaring meterkast: € 350 tot € 600 (bij vervanging complete meterkast) |
Periodieke kosten | Verzwaarde aansluiting: € 250 per jaar (bij 3x25A) Onderhoudscontract: € 5 tot € 25 per maand, afhankelijk van gekozen diensten en omvang |
Dynamic versus static load balancing
De tegenhanger van een laadpaal met dynamic load balancing is een laadpaal met static load balancing.
Een static load balancing laadpaal hanteert steeds een vaste laadsnelheid. Zo’n laadstation houdt geen rekening met je overige elektriciteitsverbruik. De laadpaal levert steeds zijn maximale vermogen.
Dat betekent dus ook dat je tijdens het opladen van de wagen minder elektriciteit kunt verbruiken in en rond je woning. Als je een aansluiting met een beperkt vermogen hebt, wilt dat zeggen dat je bijvoorbeeld niet ook even een wasmachine kunt opzetten. Doe je dat wel? Dan kan de elektriciteit uitvallen.
Welke laadpalen hebben load balancing?
Elke laadpaal doet aan een vorm van load balancing. Gewone laadpalen doen aan static load balancing. De meeste slimme laadpalen doen aan dynamic load balancing.
Bij de meeste laadpalen wordt de dynamic load balancing functie expliciet vermeld. Sommige fabrikanten verwijzen naar dynamic load balancing als bijvoorbeeld de ‘Power Boost Functie’.
Een installateur gaat samen met jou op zoek naar de laadpaal met de juiste functies.
Dynamic load balancing in aparte module
Sommige laadpalen geven je de optie om de dynamic load balancing functie achteraf toe te voegen aan het systeem. De functie is dan niet ingebouwd in de laadpaal, maar verwerkt in een aparte module. Die module kun je na aanschaf en installatie gemakkelijk bijbestellen.
Vergelijk opties en offertes en vind de juiste laadpaal voor bij jou thuis
Je elektrische wagen opladen en tegelijk je totale stroomverbruik intelligent beheren? Met een dynamic load balancing laadpaal is dat perfect mogelijk. Maar wat is nu de juiste laadpaal voor bij jou thuis? Met de hulp van een ervaren installateur vind je snel en eenvoudig de laadpaal die past bij jouw situatie, wensen en budget.
Wil je snel en eenvoudig opties en prijzen voor jouw project vergelijken? Vul dan onderstaand formulier in. Je ontvangt gratis en volledig vrijblijvend advies van specialisten en offertes op maat van jouw project.