Inhoud
Elektrische auto’s zijn op lange termijn onvermijdelijk
Elektrische auto’s zijn ‘hot’ op dit moment. Niet alleen introduceren de autofabrikanten ieder jaar verschillende nieuwe modellen, maar de druk om over te stappen naar volledig elektrisch rijden wordt ook opgevoerd door de Nederlandse en Europese energieplannen.
Vandaag of morgen sta ook jij voor de keuze welke elektrische auto je gaat kopen. De volgende vraag is dan, “welke laadpaal heb ik nodig?”. Een eigen laadpaal is erg fijn, omdat je zo niet afhankelijk bent van een openbare laadpaal.
Welke laadpalen zijn er op de markt?
Het is nog niet eens zo lang geleden dat iedereen het idee had dat het opladen van een elektrische auto gewoon een kwestie van een verlengsnoer was: Stekker in het stopcontact in de bijkeuken, en klaar is Kees!
Dit is allang niet meer de beste manier op je elektrische auto op te laden. Niet alleen is de laadtijd heel erg lang, maar er dreigt ook nog eens het gevaar van overbelasting van je elektrische installatie in huis. Dit kan slecht aflopen; van een doorgeslagen stop tot zelfs brand in je meterkast, met alle gevolgen van dien. Niet doen dus!
Beter is om een eigen laadpaal te (laten) installeren. Deze zijn altijd aangepast aan jouw huidige elektrische installatie, dus is er geen gevaar voor overbelasting.
7,4 kW laadpaal (1-fase)
Dit is de goedkoopste oplossing, maar heeft wel een heel belangrijk nadeel ten opzichte van de overige laadpalen: Met een 7,4 kW laadpaal moet je rekenen op langere laadtijden, de laadtijd ligt rond de 12 uur.
11 kW laadpaal (3-fase)
De 11 kW laadpaal is de meest gekozen optie. De laadtijd ligt rond de 8 uren, dus in de avond laat thuiskomen om de volgende ochtend weer met volle accu te vertrekken hoeft normaal gesproken geen probleem te zijn. Nadeel is dat je huisaansluiting waarschijnlijk aangepast moet worden van 1-fase stroom naar 3-fase stroom.
22 kW laadpaal (3-fase)
Gezien het huidige aanbod aan accupakketten en het feit dat de elektrische auto in theorie de hele nacht aan de lading kan, is een 22 kW laadpaal voor dit moment een beetje te veel van het goede. Natuurlijk, de laadtijd van 3 uren is erg comfortabel, maar die noodzaak zal zelden voorkomen.
Let wel op het maximale laadvermogen van jouw elektrische auto. Dit moet groot genoeg zijn om een 22 kW laadpaal te gebruiken. Niet alle elektrische auto’s hebben het maximale laadvermogen dat vereist is om compatibel te zijn met een 22 kW laadpaal.
Groot voordeel van een 22 kW laadpaal: Je bent ook voor de toekomst verzekerd van een krachtige aansluiting. Elektrische auto’s worden steeds krachtiger, groter rijbereik, en dus met zwaardere accu’s. Met een 22 kW laadpaal ben je er zeker van dat je volgende elektrische auto prima past bij de laadpaal die je al hebt staan.
Welke laadpaal heb ik nodig?
- Stopcontact in huis: Erg traag en gevaarlijk. Niet doen!
- 7,4 kW / 1-fase: Laadtijd ong. 12 uren – Langzaam
- 11 kW / 3-fase: Laadtijd ong. 8 uren – Een prima keuze
- 22 kW / 3-fase: Laadtijd ong. 3 uren – Toekomstbestendig
Belangrijke factoren die bepalen welke laadpaal het beste bij jou past
Het vermogen van de laadpaal is niet de enige keuze die je moet maken. Er zijn heel veel opties beschikbaar: Sommige zijn leuk om te hebben maar niet noodzakelijk, en er zijn andere opties die je daadwerkelijk stroom kunnen besparen zodat je thuis kunt laden zonder hier je hoofd over te breken.
1-fase of 3-fase laadpaal
De keus tussen 1-fase of 3-fase is in principe niet lastig te maken. Als je een 11 kW of een 22 kW laadpaal wilt, ben je verplicht om over te stappen op een 3-fase huisaansluiting. Een 7,4 kW laadpaal kan gewoon aangesloten worden op je huidige 1-fase installatie.
Aantal ampères
Het aantal ampères is direct gerelateerd aan het vermogen van de laadpaal.
- Laadpaal van 7,4 kW / 1-fase heeft een vermogen van 1 x 32A
- Laadpaal van 11kW / 3-fase heeft een vermogen van 3 x 16A = 48A
- Laadpaal van 22 kW / 3-fase heeft een vermogen van 3 x 32A = 96A
Laadpaal of een wallbox
De keuze tussen een laadpaal of een wallbox is natuurlijk allereerst afhankelijk van de beschikbare ruimte. Wil je de aansluiting in je garage, dan ligt een wallbox voor de hand. Maar als je buiten wilt laden, bijvoorbeeld op je oprit, dan kun je een wallbox plaatsen als je een muur dichtbij je auto beschikbaar hebt. In alle andere gevallen is een laadpaal de beste keuze.
De keus tussen een laadpaal en een wallbox heeft niks te maken met vermogen of gemak. Het is simpelweg een praktische keus.
Een slimme laadpaal?
Alles is ‘slim’ tegenwoordig, en dat heeft natuurlijk voor- en nadelen.
Een slimme laadpaal is verbonden met het internet en heeft altijd de nieuwste software-updates. Dit biedt grote voordelen: Denk maar eens aan het bijhouden van het stroomverbruik, het op afstand starten en stoppen van het laadproces (vanuit de warme woonkamer…), bijhouden van zakelijk laden en privé laden, overzichtelijke declaratie voor zakelijk laden, ieder familielid een eigen laadpas voor meer inzicht in de kosten etc. etc.
Ook geeft een slimme meter de mogelijkheid voor load-balancing en een eventuele aansluiting op je zonnepanelen.
Natuurlijk is er ook een steeds grotere groep mensen die houden van eenvoud, zonder poespas: Voor deze mensen is ook een laadpaal beschikbaar die begint te werken als je de stekker erin steekt, en stopt als je de stekker verwijderd. Geen gedoe met apps, geen laadpassen. Gewoon simpel! Groot voordeel: de veel lagere prijs!
Bedenk wel dat iedereen dus zijn elektrische auto aan jouw laadpaal kan hangen, mits je de aansluiting in (bijvoorbeeld) je garage hebt geplaatst.
Load balancing
Als je voor een slimme meter kiest, dan heb je de mogelijkheid voor Load Balancing. Dat wil zeggen dat je slimme meter je verbruik in huis in de gaten houdt, en met deze gegevens het laden van je elektrische auto aanpast. Dit voorkomt dat je stoppen doorslaan op het moment dat je de auto aan het laden bent, en nog snel even een wasje wilt draaien terwijl je partner de afwasmachine aanzet.
Wel of geen abonnement?
De vraag of een abonnement nodig is, hangt samen met de keuze voor een slimme meter. Wil je geen slimme meter, dan is een abonnement ook niet nodig., Maar wil je gemak van bijvoorbeeld automatische declaratie van je zakelijke verbruik of wil je de laadpaal delen met je huisgenoten terwijl jouw zakelijk verbruik apart bijgehouden wordt, dan is een slimme meter, en dus een abonnement, noodzakelijk.
De laadtijd
De laadtijd is natuurlijk een belangrijke factor in je keuze. Als je nagenoeg iedere dag vroeg thuis bent en je elektrische auto de hele avond en nacht kan laden, dan is een 7,4 kW / 1-fase voldoende voor jou. Maar als je in de avond ook regelmatig onderweg bent, dan raad ik je een 11 kW / 3-fase aan.
En als je klaar wilt zijn voor de toekomst: Met een laadtijd van 3 uur zal je met een 22 kW laadpaal nooit problemen krijgen.
Welke laadpaal geschikt is voor jouw specifieke situatie is afhankelijk van een aantal belangrijke factoren. Zie je door de bomen het bos niet meer? Wil je persoonlijk advies voordat je keuzes gaat maken? Vraag dan advies aan een specialist.