<\/span><\/h2>\n\n\n\nNet als elke andere auto, is het verbruik van een elektrische auto ook afhankelijk van meerdere factoren. Het vermogen van de motor en het gewicht zijn hier 2 doorslaggevende factoren van.<\/p>\n\n\n\n
Een conclusie die we kunnen trekken is dat de meeste auto’s tussen de 0,8kWh per 10 kilometer en 3 kWh per 10 kilometer verbruiken.<\/p>\n\n\n\n
Om een indicatie van het stroomverbruik te geven kan je uitgaan van de volgende berekening: stel dat je per jaar 20.000 kilometer rijdt, dan is je verbruik met een auto die 1,5 kWh per 10 kilometer, 3.000 kWh per jaar.<\/p>\n\n\n\n
Een gemiddeld gezin verbruikt per jaar ongeveer 3.300 kWh per jaar.<\/p>\n\n\n\n
Om te berekenen hoeveel je voor die stroom betaalt, gaan we er van uit dat het standaard stroomtarief \u20ac 0,40<\/strong> cent is, gebaseerd op het huidige prijsplafond. Deze vermenigvuldig je met het aantal kWh die je betaald per kwartaal.<\/p>\n\n\n\n
We krijgen dus de volgende berekening: 3.000 kWh<\/strong> x \u20ac 0,40<\/strong> = \u20ac 1200<\/strong> op jaarbasis, of met andere woorden:
\u20ac 100<\/strong> per maand.<\/p>\n\n\n\n<\/span>Aanschaf laadpaal thuis terugverdienen<\/span><\/h2>\n\n\n\nHet is dus wel duidelijk dat thuis opladen goedkoper is dan bij een openbaar laadpaal. Echter vereist dit wel een investering, en dus moet je eventjes geduldig zijn tot je \u00e9cht geld bespaart. Voor alle duidelijkheid maken we er de volgende rekensom van:<\/p>\n\n\n\n
\n- Er zijn verschillende aanbieders op de markt. We nemen daar de gemiddelde prijs van, namelijk: \u20ac 850,-<\/strong> (incl. btw).<\/li>\n<\/ol>\n\n\n\n
\n- Het basistarief van de installatiekosten ligt rond de \u20ac 350,-<\/strong> (incl. btw). De investering is dan dus \u20ac 1.200,-<\/strong>.<\/li>\n\n\n\n
- De oplaadkosten van een elektrische auto liggen gemiddeld rond de \u20ac 26,60<\/strong> (om volledig op te laden). Afhankelijk van jouw stroomtarief kan dit mogelijk nog goedkoper. Bij een publieke laadpaal daarentegen liggen de kosten tot wel \u20ac 40,-<\/strong> voor een volle accu. Om het realistisch te houden nemen we opnieuw de middenweg, namelijk: \u20ac 33,25,-<\/strong>, waarbij we niet de abonnementskosten of starttarief meerekenen.<\/li>\n\n\n\n
- \u20ac 33,25<\/strong> – \u20ac 26,60<\/strong> = \u20ac 6,65<\/strong>, oftewel: (gemiddelde prijs openbaar laden – gemiddelde prijs thuis laden = bezuinigingsprijs per oplaadbeurt).<\/li>\n\n\n\n
- \u20ac 1.200,-<\/strong> \/ \u20ac 6,65<\/strong> = afgerond 181. Dat betekent dat er voor een gemiddelde elektrische auto 181 laadbeurten nodig zijn voordat je je geld terugverdient hebt. Gebruik je ook al zonnepanelen? Dan verdien je de laadpaal zelfs nog veel sneller terug.<\/li>\n<\/ol>\n\n\n\n