Optimaliseer het beheer van je oproepen met een telefooncentrale

Ben je op zoek naar een efficiënt beheer van je inkomende en uitgaande telefoonoproepen? Dan is een telefooncentrale een oplossing voor je bedrijf.

Makkelijk schaalbaar
Je kan gemakkelijk nieuwe telefoontoestellen aansluiten op een telefooncentrale. Zo groeit een centrale mee met je bedrijf.

Doorschakelen naar GSM
Oproepen kunnen ook doorgeschakeld worden naar externe nummers en mobielen.

Ruime keuze aan opties
Zet je telefooncentrale volledig naar je eigen hand door de opties te kiezen die nodig zijn voor jouw bedrijf.

Antwoordapparaat inschakelen
Uiteraard is het onmogelijk om alle oproepen te beantwoorden. Met een goed en duidelijk antwoordapparaat geef je klanten de mogelijkheid toch een boodschap na te laten. Zo kan je later rustig alle oproepen beluisteren en toch alle klanten helpen..

Wat kost een telefooncentrale?

Wat kost een telefooncentrale? 

Hieronder vind je een aantal indicaties wat betreft de kostprijs van een telefooncentrale. Uiteraard zijn de prijzen afhankelijk van de soort waarvoor je kiest. Ook moet je rekening houden met het feit dat er altijd bijkomende kosten zijn, ook deze zullen hieronder opgesomd worden.

Type telefooncentrale Prijs
Analoge installatie (PSTN-aansluiting)
  • Minicentrales: €100
  • Normale grote: €300 – €1000 +
Digitale installatie (ISDN-lijnen)
  • < 15 gebruikers: €500
  • 68 gebruikers: €1000 +
VoIP
  • Compacte (fysieke) mini-VoIP-centrale: €500 +
  • Gemiddelde hardware-installatie (twintigtal gebruikers): €3000
Cloud telefooncentrale
  • Opstartkost: €150
  • Maandelijkse kost per client: vanaf €20 


Bij een telefooncentrale komen er meestal ook extra (maandelijkse) kosten bij kijken.

  • Fysieke centrales gaan hand in hand met handsets.
  • Hoe meer opties je installeert, hoe complexer je telefooncentrale, hoe hoger de kostprijs.
  • Vaak zijn er bijkomende kosten voor converters of adapters, geheugen- en netwerkkaarten, extra (virtuele) netlijnen en extensies, softwaremodules, ...
  • Je moet vaak ook iets extra betalen voor een gebruikerslicentie.
  • Ook de beltarieven kosten geld. Het is daarom belangrijk dat je bekijkt welke formule het beste past bij je situatie.

Een telefooncentrale kopen of huren?

De drie opties hebben uiteraard voor- en nadelen. Afhankelijk van het type telefooncentrale die je kiest, kan je nagaan wat de beste formule is voor je bedrijf.

  • Als je een telefooncentrale koopt, ben je ervan verzekerd dat het je eigendom blijft. Er komen ook enkele voordelen bij kijken. Je hebt bijvoorbeeld zelf een grote keuze uit verschillende leveranciers, er komen vaak gratis opleidingen bij kijken en de installatie wordt bovendien vaak gratis geïnstalleerd. Daarnaast is een service- en onderhoudscontract vaak in de prijs inbegrepen. Anderzijds moet je denken aan de eventuele latere extra investeringen en de veroudering van je installatie.
  • Huren heeft ook zijn voordelen. Eerst en vooral zorgt huren ervoor dat je al geen grote investering moet uitvoeren, naast de eenmalige kosten voor de installatie van je telefooncentrale die soms verplicht zijn. Daarnaast zal je altijd zeker zijn van je maandelijkse kostprijs en zal je nooit voor verrassingen komen te staan. Bovendien krijg je bij een huurformule meestal een abonnement met verschillende faciliteiten, waaronder telefonie, internet en belkrediet.
  • Leasen is echter een tussenoplossing, want voor een bepaalde periode is de installatie ook je bezit. Het kan een zware investering zijn, maar je krijgt de mogelijkheid om de betaling over 1 of meerdere jaren te spreiden en de aanschaffing van een andere installatie na de afbetaling zal tegen soepele voorwaarden zijn!

Hoe werkt een telefooncentrale

Hoe zit een telefooncentrale nu in elkaar? De installatie zorgt er eigenlijk voor dat een gesprek kan plaatsvinden dankzij de verbinding van telefoontoestellen. Bij een analoge installatie (PSTN-aansluiting) is het de bedoeling dat de telefooncentrale zich ergens in het midden bevindt en de aangesloten toestellen daarrond. Het signaal wordt dan in de centrale omgezet in bits (of gedigitaliseerd), om vervolgens verder verwerkt te worden. Tegenwoordig hebben de meeste telefooncentrales echter een digitale werking! Als er sprake is van een digitale installatie (ISDN-aanluiting), dan wordt de data op een digitale wijze aan de centrale bezorgd.

Soorten telefooncentrales

Er zijn verschillende soorten telefooncentrales en dat maakt de juiste keuze nog belangrijker. Hieronder worden enkele soorten weergegeven.

Kleine telefooncentrales (huiscentrale of minicentrale)

Als je het gevoel hebt dat je geen complexe en uitgebreide installatie nodig hebt, dan is een kleine telefooncentrale een logische optie. Hoewel je dan niet zal beschikken over alle mogelijke opties en configuraties, ga je wel gewoon verschillende toestellen kunnen aansluiten. Ook ga je nog steeds meerdere simultane lijnen kunnen benutten en zal je beschikken over een antwoordapparaat. Tenslotte zal je de vrije keuze hebben tussen een analoge of een digitale telefooncentrale! Je gaat wel slechts een beperkt aantal toestellen kunnen connecteren, een maximum van 6 tot 8 toestellen. Is dat te weinig? Dan zal je moeten kiezen voor een grotere telefooncentrale.

Analoge telefooncentrale 

Hoewel digitale telefooncentrales altijd in trek zijn geweest, representeert analoge telefonie nog steeds 80% van het zakelijk telefoonverkeer. Dat is ook niet voor niets, aangezien deze soort ongelooflijk veel opties biedt.

Hoe werkt een analoge telefooncentrale? Er komen namelijk één of meerdere telefoonlijnen het bedrijf binnen van het ISDN-type en dankzij de analoge telefooncentrale kunnen meerdere toestellen deze binnenkomende lijn gebruiken. Dankzij een analoge telefoonkabel zijn de toestellen verbonden met de telefooncentrale. 

VoIP

VoIP-telefooncentrales zijn in volle opmars. Het is een digitale telefooncentrale die gepaard gaat met enorm veel voordelen. VoIP-telefooncentrales werken met een VoIP server / bestaand IP-netwerk, in plaats van met een interne telefooncentrale, waardoor er geen nieuwe netwerkbekabeling nodig zal zijn. Wat zijn dan de voordelen? Eerst en vooral betekent een VoIP-telefooncentrale al meteen relatief lagere instapkosten. Daarnaast zijn de kosten voor onderhoud ook lager dan bij andere soorten. Om deze redenen spreekt het ook eerder kleinere ondernemingen met een kleiner kapitaal aan, maar uiteraard is het ook geschikt voor grote bedrijven.

Er bestaat bovendien ook nog een ‘hosted' VoIP-telefooncentrale. Dit betekent concreet dat je je telefooncentrale vanop afstand kan beheren via een netwerkcomputer (server). Handig, toch?

Welke telefooncentrale kiezen?

Cloud telefooncentrale

Tegenwoordig gebruiken wij het internet voor bijna alles en ook de Cloud telefooncentrale kan gebruik maken van dit wondermiddel! Hoe gebeurt dit dan? De VoIP operator zorgt ervoor dat je telefooncentrale vanop afstand beheerd kan worden. Bovendien ben je verbonden met je telefooncentrale via het internet a.d.h.v. een log-in en paswoord of via een gratis app. Makkelijker dan dit wordt het niet!

IPBX 

Tenslotte bestaat er ook nog de IPBX-telefooncentrale, of voluit de Intranet Private Branch eXchange telefooncentrale. Wilt je schakelen naar een volledig VoIP-netwerk, maar bezit je nog te veel analoge toestellen? In dat geval kan je gebruik maken van een IPBX-telefooncentrale. Hoewel deze soort via ISDN lijnen verbonden blijft met het telefoonnet, koppelt het zowel VoIP toestellen als analoge toestellen aan één telefooncentrale. Het feit dat deze telefooncentrale als een soort van verbinding zorgt, is al een groot voordeel op zich.

Telefooncentrales voor elke sector

Uiteraard heeft iedere sector andere noden wat betreft telefooncentrales, sommige sectoren gebruiken een telefooncentrale al wat intensiever dan anderen, bijvoorbeeld. Je kan hier dus best rekening mee houden bij het kiezen van een bepaalde soort. Het is slim om op voorhand erachter te komen hoe het telefoonverkeer van de afgelopen 3 maand eruit ziet en je daarop te baseren.

Telefooncentrales worden in veel sectoren gebruikt, maar de bouwsector, de sector landbouw en voeding, de horeca, callcenters en helpdesks, ... maken er veel gebruik van. Ook de onderwijsinstellingen, de zorginstellingen en de openbare instellingen hebben nood aan een goed functionerende telefooncentrale. 

Vergelijk telefooncentrales en maak de beste keuze

Twijfel je nog steeds? Vergelijk hier verschillende telefoonoplossingen voor je bedrijf. Vul onze vragenlijst in en ontvang snel en gratis tot vijf offertes voor telefooncentrales!

arrow
Beschrijf je project
1*. Hoeveel telefoontoestellen wenst u aan te sluiten op de centrale?
2*. Heeft u reeds een bestaande telefooncentrale?
3. Wanneer wenst u dat deze dienstverlening opstart?
4. Beschrijving van je project
5. Voeg foto’s en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Je gegevens
Door je aanvraag in te dienen, ga je akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Verzenden
VERTROUWELIJK | Je gegevens zullen alleen zichtbaar zijn voor specialisten die in aanmerking komen voor je aanvraag.
Vragen met een sterretje (*) zijn verplicht.

Wij respecteren je privacy. In overeenstemming met de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot gegevensverwerking, kan je je gegevens opvragen en wijzigen. Meer informatie vind je in ons privacybeleid
Bedrijven voor Telefooncentrale